En l’anterior post us vàrem fer una introducció al tema de les pantalles en la infància. Si voleu, podeu fer un repàs en aquest enllaç.
En aquesta segona part del post us deixem unes quantes pautes que poden ser-vos d’utilitat:
Poden aprendre els menors de 2 anys dels mitjans audiovisuals?
- Els programes de qualitat tenen beneficis educatius en infants més grans de 2 anys (habilitats socials, llenguatge, nivell aprenentatge etc.)
- No està comprovat en menors de 2 anys malgrat que ¾ dels vídeos educatius més venuts ho indiquen
- Els nens més petits de 12 mesos no segueixen els diàlegs
- Els canvis en l’atenció als programes són entre els 18 mesos i els 2 anys i mig (aprenen per repetició)
- Fins els 2 anys no tenen la maduració cerebral suficient per entendre la representació real equivalent a la pantalla
- Poden quedar-se enlluernats amb els colors brillants i el moviment, però el seu cervell no és capaç de donar-hi sentit.
- Les imatges de les pantalles es comporten radicalment diferent de la realitat.
- El seu sistema visual encara és immadur per entendre el contingut.
De 2 a 3 anys: Prioritzar jocs amb contacte físic: jocs de falda, contes, construccions, jocs amb moviment. Pantalles amb companyia, programes escollits i exposició limitada (menys de mitja hora diària).
De 3 a 6 anys:
- Guardeu els dispositius en un lloc no accessible i acostumeu-los a que demanin permís per utilitzar-los.
- Aplicacions segures: protegiu-los d’accedir a continguts inadequats (utilitzeu controls parentals).
- Trieu jocs apropiats per l’edat.
- Acostumeu-los als jocs interactius de forma guiada.
- Escolliu programes de TV o aplicacions adients per l’edat.
- Prioritzeu jocs que comportin contacte físic i/o moviment.
- Eviteu l’ús de les TIC en els hàbits quotidians : vestir-se, rentar-se, endreçar joguines, anar a dormir…
- Aprofiteu l’estona dels àpats per parlar, sense pantalles.
- Gaudiu de l’hàbit d’explicar un conte abans d’anar a dormir.
- Eviteu l’ús de pantalles una hora abans d’anar a dormir, la brillantor de les pantalles afecta la conciliació i qualitat del son.
- No utilitzeu les pantalles de forma sistemàtica com a cangur per distreure els nens en situacions com: mentre es fan les feines de casa, anar en autobús, cotxe, estar en sales d’espera, etc…
Temps d’utilització de pantalles:
- No a l’ús de pantalles de cap tipus en menors de 2 anys.
- Dels 2 als 3 anys: exposició limitada i acompanyada (menys de mitja hora diària).
- Dels 3 als 5 anys: increment progressiu i supervisat fins una hora diària.
Amb la col·laboració de: Dominica Díez. Psicòloga Clínica. Unitat de Joc Patològic i Altres Addiccions no Toxiques. Divisió de Salut Mental. Althaia, Xarxa Assistencial Universitària de Manresa