Els professionals sanitaris treballem en institucions cada vegada més complexes i de majors dimensions, on augmenta la distància física i cultural de les diferents especialitats i àmbits assistencials. Això pot posar en perill el concepte i objectiu tradicional de la nostre professió, la cura del pacient.
Necessitem sentir-nos còmodes en el nostre entorn laboral, per desenvolupar bé la nostra professió, i per això és molt recomanable afavorir les bones relacions interprofessionals. No és una obligació moral que s’hagi d’establir una relació d’amistat entre col·legues, però sí mantenir un clima de tolerància, reconeixement i tracte respectuós.
La col·laboració entre professionals ens porta a metges/ses, infermers/es i altres professionals sanitaris a compartir uns ideals i propòsits comuns, aportant cadascú la seva competència de manera que, integrades, serveixin millor al pacient.
En el nostre dia a dia, es donen situacions que poden ser font de friccions, amb pacients i/o famílies i també amb els propis companys, el que pot afectar la qualitat assistencial i l’atenció rebuda i satisfacció dels nostres pacients.
La Junta Clínica de Facultatius conjuntament amb Comitè d’Ètica Assistencial, promovem una sèrie de compromisos que ens guiaran a relacionar-nos amb els nostres companys d’una forma acord amb les normes ètiques i morals que ens recomanen els nostres codis deontològics de les nostres professions.
Compromís amb el respecte personal. Tractar-nos amb bona educació i cordialitat (saludar correctament, fer ús adequat del tuteig, demanar les coses per favor, donar les gràcies, saber disculpar-se, cridar a algú pel seu nom o cognom, etc.).
Compromís amb el respecte professional. Mostrant confiança en els nostres companys i valorant la seva competència; no desautoritzant irreflexivament, sobretot davant del pacient, familiars o tercers; fent les correccions necessàries en privat i amb equanimitat; evitant la murmuració d’un altre professional i evidentment fora de lloc les bromes pesades, el menyspreu, la violència verbal o l’assetjament psicològic o sexual.
Hem de recordar la responsabilitat que tenim els professionals que ajudem a formar noves generacions, per transmetre els valors, les competències de la nostra professió, sempre sotmesos pels principis ètics, i mantenir una conducta exemplar, ja que els nostres comportaments i actituds també seran apresos.
Aprofitem per aprofundir en el significat de la nostra professió, en els valors inherents de la nostra feina, reforçant el nostre professionalisme, no només la capacitat científica i tècnica sinó cultivant els valors ètics i morals i tenint cura de la relació amb els nostres companys, doncs en definitiva buscarem millorar l’atenció als nostres pacients.
Ramon Rafat Sellarès
Membre del Comitè d’Ètica Assistencial