Ja fa 20 anys que es parla de la Seguretat del Pacient d’una manera més sistematitzada i en aquests temps hem aprés a notificar errors i posar barreres per evitar-los; ens hem fet conscients de que els professionals som humans i ens equivoquem, però també hem observat com la influència de l’entorn (sistemes inadequats, protocols poc específics, manca de comunicació, manca de capacitats, etc) són factors de risc per a l’aparició d’incidents.
Tot i que ens centrem en tractar d’evitar el dany al pacient al que anomenem primera víctima, no és menys cert que el professional sanitari involucrat de manera directa o indirecta en un esdeveniment advers també pot ser víctima i tenir un patiment emocional.
Es considera segona víctima el professional implicat en un incident relacionat amb la seguretat del pacient i que, com a conseqüència del mateix, experimenta un trastorn emocional i, fins i tot en ocasions, físic.
La sensació de culpa, frustració, despersonalització, dubtes sobre la seva capacitat professional i por a les conseqüències, són alguns dels símptomes que apareixen.
Els estudis internacionals de més rellevància sobre les segones víctimes són del Dr Albert W. Wu del Hospital Johns Hopkins de Maryland i Susan Scott del Hospital de Missouri. D’aquests estudis sabem que les conseqüències d’aquests esdeveniments en els professionals es tradueixen en ansietat, símptomes afectius, preocupació mòrbida pel seu rendiment que afecta a la presa de decisions clíniques, obnubilació, dificultat de concentració, símptomes depressius, insomni i canvis d’humor entre altres.
La resposta dels professionals afectats serà diferent segons les conseqüències que hagi patit el pacient, la relació amb ell i la seva família, el nombre d’implicats en el mateix incident, el suport dels companys i del seu entorn familiar, l’experiència prèvia en aquests tipus de successos, el tractament mediàtic de l’efecte advers i les conseqüències judicials que puguin derivar-se’n
Per mitigar les conseqüències emocionals és important que les persones del seu entorn no el culpabilitzin, cal que tingui el suport i una actitud positiva entre els seus companys més propers; l’empatia, l’enfoc als factors del sistema i escoltar-lo són les primeres mesures que necessita una Segona Víctima.
Per donar el suport més especialitzat, a Althaia hem format un grup de treball, entre psicòlegs, membres del grup de seguretat del pacient, membres de la comissió d’humanització, professionals de la UCI i de Riscos Laborals. Hem elaborat un protocol amb recomanacions per a professionals implicats en algun incident, per als companys o equip i per als comandaments, i de com donar l’avís al grup del suport en els casos necessaris.
Els professionals del grup de suport actuem amb total confidencialitat, mantenint la privacitat i el respecte a la persona o persones afectades, tenim com a objectiu ajudar a la resolució del procés i evitar conseqüències greus.
Tots podem ser una Segona Víctima!!
Teo Baeza i grup de Suport a les Segones Víctimes:
F.Roqueta, MC. Crespo, D. Diez, E. Riera, O. Rubio, S. Garcia de Castrillon, R. Rubira, M. Lozano