Estic a urgències de l’hospital amb el meu fill. Té una berruga al peu que li fa molt mal i tothom em passa al davant. Això no pot ser!
En plena epidèmia de grip, les urgències estan col·lapsades: pacients asseguts llargues hores a la sala d’espera, “boxos” amb tres malalts enlloc d’un o dos, professionals visitant i atenent hores i hores seguides sense descans… És en aquestes situacions que és important fer una crida a l’ús responsable dels serveis. Catalunya té una molt bona sanitat però per poder-la mantenir cal fer-ne una bona utilització.
Primer de tot cal conèixer uns conceptes:
-
-
- Emergència: Situació on la vida del pacient corre perill i per tant necessita una atenció immediata o s’esdevindrà la seva mort si no actuem en pocs minuts. Per exemple: un ennuegament, una pèrdua de consciència o un cremat greu.
- Urgència: Aquella situació en què la vida podria córrer perill i deixar seqüeles o complicacions greus. Requereix una atenció no immediata però ràpida. Imaginem el cas d’un nen amb una bronquitis que satura malament o un nen que està amb vòmits des de fa dies i avui el noten poc actiu.
- Consulta: La resta de visites on no hi ha perill vital pel pacient: una berruga, una picada de mosquit banal, una conjuntivitis, unes angines… Per sort, la majoria de les coses que passen als nostres fills estarien en aquest punt.
- Centre Atenció Primària (CAP): Lloc on s’haurien d’atendre les consultes i algunes urgències. En cas de creure-ho necessari, el pediatra del CAP el derivaria a l’hospital.
- Atenció continuada i urgències (CUAP): Seria com un Centre d’Atenció Primària però amb un horari més ampli. Generalment de dilluns a divendres de 8h a 21h i dissabtes, diumenges i festius durant 24 hores. Aquí es poden atendre també moltes urgències i consultes.
- Hospital: Aquest és el lloc indicat per atendre urgències i emergències i on, només de forma excepcional, caldria atendre consultes.
-
Des de fa ja uns anys, quan s’arriba a urgències s’obre una fitxa (obrir aquesta fitxa ens costa entre tots molts euros) i es passa per la sala de triatge.
Què és el triatge? És un procés on un professional sanitari, seguint un programa informàtic i en funció del que explica el pacient, determina una prioritat, un grau de gravetat que va de l’1 al 5. El número 1 i 2 són una autèntica emergència i el pacient entrarà directament al box sense ni tant sols passar per la sala d’espera. El 3 sol ser una urgència que s’atendrà de forma ràpida però no immediata. El 4 i el 5 solen ser consultes i hauran d’esperar a la sala d’espera. S’atendran en funció del volum de pacients i la seva gravetat.
Per tant, abans d’anar a l’hospital pregunteu-vos: El meu fill podria esperar demà a ser visitat a l’ambulatori? Quin CUAP em podria visitar aquest dissabte per evitar anar a l’hospital? L’ús responsable fa que el dia que tingueu una autèntica urgència o emergència tot rutlli molt millor i això depèn de tots! Si un dia esteu 4 o 5 hores esperant a la sala d’espera, penseu que els professionals estan atenent pacients ingressats a planta, els que entren directament amb ambulància, els nounats que neixen… i a més els que arriben d’urgències. El motiu de l’espera, moltes vegades, és degut a un accés de consultes que podrien ser ateses a nivell ambulatori. En altres ocasions, hi ha una autèntica emergència que requereix de tots els professionals i de la que depèn la vida d’alguna criatura.
En cas que tingueu algun dubte, el telèfon 061 (CatSalut Respon) us pot ser de gran ajuda
La Sanitat és cosa de tots! Fem-ne un bon ús!