La cirurgia oftalmològica i primordialment la cirurgia de cataractes, ha anat derivant cap a una cirurgia mínimament invasiva realitzada amb anestèsia tòpica.
Althaia som una Fundació Assistencial Universitària de referència per a 260.000 habitants, procedents bàsicament del Bages i Solsonès, així com de la Cerdanya i Berguedà. Un 43% de la població que és atesa per cirurgia de cataractes és major de 75 anys.
Actualment la història clínica compartida ens permet consultar dades, informes mèdics, proves i la medicació del pacient i això ens ha fet replantejar la valoració del pacient en la visita preoperatòria, creant una consulta no presencial específica infermera que consisteix en comunicar-se amb el pacient per via telefònica, en comptes de fer-ho a través d’una visita presencial.
L’objectiu de la visita no presencial és optimitzar recursos, disminuir desplaçaments a l’hospital i millorar la satisfacció del pacient.
Circuït que segueixen els pacients per operar d’una cirurgia de cataractes amb anestèsia tòpica:
- El pacient és visitat per l’oftalmòleg qui fa la petició quirúrgica de l’ull a operar, indica la tècnica anestèsica que necessita i fa entrega del col·liri preoperatori.
- Visita preoperatòria no presencial: la infermera fa la revisió de la història clínica i truca al pacient via telefònica:
- confirma medicació, antecedents mèdics i al·lèrgies
- detecta factors de risc
- explica al pacient la preparació que ha de fer per l’operació.
- després de la trucada s’envia al pacient una carta a casa per a reforçar la informació donada.
- Posteriorment, des del servei d’admissions es truca el pacient per donar dia i hora per l’operació.
RESULTATS DEL FUNCIONAMENT DE LES VISITES NO PRESENCIALS (2015)
S’han realitzat un 32’9% més de visites de preoperatoris de cirurgia de cataractes (millora de la llista d’espera en relació a l’any 2014)
El 73% del total dels pacients operats de cataractes varen ser visitats en la consulta no presencial.
El 5% varen ser exclosos de la consulta no presencial per motius mèdics.
El 99% dels pacients atesos mitjançant visita via telefònica varen ser operats amb èxit.
Enquesta de satisfacció:
- Un 99% valora perfecte o molt bé l’assistència global rebuda
- Un 99’5 % tornaria a repetir una consulta no presencial
- Un 64% de la població viu fora de Manresa
Per tant la consulta telefònica ens permet incrementar el nombre de visites de preoperatoris i ser igual d’eficients que en una consulta presencial, doncs no hi ha hagut anul·lacions per una preparació quirúrgica deficient i s’ha aconseguit amb un grau de satisfacció important dels usuaris
Carme Jándula
Infermera preoperatoris d’Althaia