El Comitè d’Ètica Assistencial d’Althaia (CEA) vetlla pels temes que preocupen i afecten les persones en l’entorn sanitari i que estan relacionats amb l’actuació dels professionals i personal implicat en l’assistència.
El darrer seminari de Bioètica que es va celebrar el 25 d’octubre d’enguany, va revisar la importància de la confidencialitat.
Podem destacar tres aspectes:
- L’accés a la informació (història clínica)
- L’ús que se’n pot fer d’aquesta (finalitat)
- Com s’utilitza a les xarxes socials
Els organismes estatals i comunitaris han desenvolupat normatives d’obligat compliment: la LOPD (Llei Orgànica de Protecció de Dades 15/1999, de 13 de desembre 1999) i el RGPD ( Reglament General de Protecció de Dades de 25 de maig de 2016 ) per preservar la confidencialitat de les dades de les persones (la història clínica, la imatge del pacient, les seves constants..etc), basades en el dret a la intimitat familiar i personal (dignitat), el secret professional i de les comunicacions.
El dret a la protecció de les dades personals és un dret fonamental de totes les persones i es tradueix en la potestat de control sobre la utilització que es fa de les mateixes, per així evitar que, a través del tractament d’aquestes es pugui arribar a disposar d’informació que afecta a la intimitat i demés drets fonamentals i llibertats públiques.
La llei obliga a totes les persones, empreses i organismes, tant privats com públics que disposin de dades de caràcter personal a complir una sèrie de requisits i aplicar mesures de seguretat.
Hi ha dos aspectes a destacar:
1- El consentiment informat necessari per la recollida de les dades, dels drets d’accés, de cancel·lació, d’oposició així com per la finalitat i l’ús que se’n donarà i de possibles cessions.
2- Confidencialitat del personal que hi treballa.
En l’àmbit de la sanitat es disposa de la Història Compartida, eina molt útil que facilita l’atenció a les persones malaltes. L’accés està a l’abast de molts professionals que estan obligats a mantenir la confidencialitat i és probable que no tots coneguin la importància que es deriva de no tenir present aquest deure.
Moltes vegades la confidencialitat es transgredeix sense tenir consciència clara, com per exemple, en els casos de comentaris en llocs comuns, ascensors, menjadors, passadissos, parlar per telèfon mentre s’està atenent un altre persona. S’ha de ser curós quan es comparteix informació sensible.
Hi ha situacions en que queda clar com s’ha de resoldre per mantenir la confidencialitat i preservar la intimitat, altres són de difícil abordatge i que estan relacionades amb l’estructura, per ex. les habitacions dobles, o els casos de col·lapse a urgències. En aquests casos, s’ha d’aplicar el sentit comú i tenir la sensibilitat de preservar al màxim la confidencialitat i intimitat de les persones malaltes.
Sabies, per exemple, que :
- No pots accedir a la història clínica d’una persona si no estàs implicat directament en el seu procés assistencial.
- L’accés a la història queda registrat (traçabilitat) i que hi ha una comissió d’accés inadequat a la història clínica que aplica les accions pertinents per protegir els pacients.
- Tota persona te el dret a saber qui ha accedit a les seves dades de la història clínica.
- La informació que afecta a tercers no s’hauria d’incloure en els informes.
Aquest resum no pretén ser exhaustiu, però sí conscienciar sobre la importància de tenir en compte que tractem dades molts sensibles i que un ús indegut i injustificat pot afectar a persones vulnerables.
S’ha de conèixer la normativa legal (LOPD i el RGPD) i les obligacions èticodeontològiques i, sobretot, aplicar el sentit comú.
S’ha de conèixer la normativa legal (LOPD i el RGPD) i les obligacions èticodeontològiques i, sobretot, aplicar el sentit comú.
Clotilde Morales
Membre del CEA Althaia