El principi més bàsic de qualsevol servei d’atenció de salut és, abans de res, no fer mal.
La seguretat del pacient és un component clau de la qualitat assistencial, ha adquirit gran rellevància en els últims anys tant per als pacients i les seves famílies, que volen sentir-se segurs i confiats en l’atenció sanitària rebuda, com per als professionals que volen oferir una assistència sanitària segura, efectiva i eficient.
En el context assistencial, consisteix en un conjunt d’activitats organitzades que permeten establir processos, sistemes de valors, procediments, comportaments, tecnologies i entorns d’atenció amb els quals reduir els riscos de manera constant i sostenible, prevenir l’aparició de danys evitables, reduir la probabilitat de causar-los i mitigar els seus efectes quan es produeixen.
Els efectes no desitjats secundaris en l’atenció sanitària representen una causa d’elevada morbiditat i mortalitat en tots els sistemes sanitaris desenvolupats. La raó principal és l’augment en la complexitat del maneig dels pacients, en el qual interactuen factors organitzatius, factors personals dels professionals i factors relacionats amb la malaltia.
Les causes més habituals de dany als pacients són:
- Caigudes de pacients
- Errors en la prescripció de medicaments
- Errors associats a intervencions quirúrgiques
- Infeccions associades a l’atenció de salut
- Sèpsies
- Errors diagnòstics
- Tromboembòlies venoses
- Úlceres de decúbit
- Errors relacionats amb la transfusió de sang i derivats
- Errors relatius a la identificació de pacients
La majoria dels errors no són per pràctiques incorrectes sinó que és resultat de deficiències del sistema o procediment, que desencadenen aquests errors humans.
Per a conèixer les causes dels errors que es produeixen durant l’atenció mèdica, hem de deixar de buscar culpables i adoptar un plantejament més sistèmic. Aquest canvi d’enfocament no implica passar per alt les possibles negligències i conductes incorrectes del personal de salut que donen lloc a un nivell d’atenció insuficient.
Invertir en la seguretat del pacient permet obtenir millors resultats sanitaris, reduir els costos relacionats amb els danys als pacients, millorar l’eficiència i fomentar la confiança de la població cap al sistema sanitari.
Mireia Cots Galobart
Infermera d’Althaia