El dia 27 d’Octubre es va celebrar el dia Mundial de la teràpia ocupacional (TO). Per aquest motiu, creiem necessari descriure breument altres àmbits on es pot trobar la figura del terapeuta ocupacional, encara que sigui de manera menys freqüent. N’hem volgut destacar tres:
Àmbit hospitalari (estimulació sensorial):
Fa referència al conjunt d’eines i suports necessaris per facilitar l’adaptació de la persona a l’entorn hospitalari. S’ha de tenir en compte 3 perfils sensorials existents; el cognitiu, l’emocional i el sensorial. En la vessant cognitiva, cerca la capacitat d’atendre i resoldre problemes, perquè disposi de les habilitats necessàries per ser resolutiu en les diferents tasques i reptes quotidians. En la vessant emocional, espera donar resposta eficaç a les diferents normes socials, modulant la conducta a cada situació que es presenta, podent així ser acceptats socialment. En la vessant sensorial, demana mantenir el nivell d’alerta necessari per respondre a través de l’entorn als estímuls sensorials que es presenten.
Un dels principals objectius és convertir els espais desconeguts en espais segurs, treballant l’anticipació i els recursos autoreguladors. Per portar-ho a terme fem ús d’imatges, sons, textures i d’altres suports com els “fidget toys” i el gel, per valorar el seu poder autoregulador. Un cop al nou espai, l’acompanyem, augmentant el seu confort.
Sistema educatiu:
El rol de la TO és potenciar l’autonomia dels estudiants a través de dos aspectes fonamentals: per una banda, habilitant a les persones per què puguin participar i desenvolupar les activitats pròpies de la seva edat, i per l’altre, adaptant les activitats i l’entorn per facilitar la participació i l’acompliment ocupacional.
Els programes i les intervencions dins les escoles es desenvolupen en tres entorns diferents.
- Aula: disseny i adaptació de l’entorn, adaptació de material i mobiliari, crear racons d’autoregulació, elaboració de fèrules per les extremitats, etc.
- Menjador: avaluació i adaptació de l’entorn, adaptació del mobiliari, dels productes d’alimentació i entrenament en l’ús dels coberts, etc.
- Pati: avaluació i intervenció en les habilitats lúdiques dels estudiants, intervenció en el joc i habilitats socials.
Atenció primària:
Un dels principals objectius de la TO és prevenir i tractar les limitacions funcionals que puguin afectar a les habilitats motores, cognitives, sensorials i emocionals de la persona. Els TO treballen en equips multidisciplinaris, en col·laboració amb els usuaris per identificar les seves necessitats i establir els seus objectius personalitzats.
A l’atenció primària, la TO s’enfoca en el maneig de lesions, diversitat funcional, malalties cròniques i trastorns del desenvolupament, entre d’altres, així com en educar als usuaris i les seves famílies en estratègies d’autocura i maneig de la “malaltia”. Això inclou ensenyar tècniques d’adaptació, fer recomanacions d’adaptacions a l’entorn, així com oferir assessorament emocional.
En l’atenció primària d’algunes comunitats autònomes de l’estat espanyol ja existeix:
- La consultoria ocupacional: servei professional especialitzat en el desenvolupament d’activitats quotidianes que ofereix assessorament, eines i alternatives en la participació ocupacional
- La prescripció ocupacional: servei especialitzat que planteja un pla d’acció determinant per cobrir les necessitats ocupacionals de les persones ateses, prèvia avaluació del seu entorn i context.
Posteriorment, i com a part del procés d’intervenció, el TO negocia i dissenya un pla d’acció individualitzat per al client, que inclou indicacions implícites de realització de determinades tasques, activitats o accions per millorar, mantenir i promoure la seva salut ocupacional.
Bosque Grados, Aida; Flores Selga, Montserrat; Lopez Fernàndez, Nuria; Garcia Lanza, Judit
Equip TO Althaia