Els pacients als que realitzo educació per a la salut són pacients amb el virus de la immunodeficiència humana (VIH), infeccions de transmissió sexual (ITS), tuberculosis, hepatitis i cirrosis, entre d’altres. Infeccions, que tot i no ser molt anomenades als mitjans de comunicació, continuen en augment any rere any.
La relació infermera-pacient és clau per assolir un bon estat de salut del pacient. Els resultats de diversos estudis conclouen que establir una bona comunicació i confiança en la relació terapèutica contribueix a una major satisfacció tant del professional sanitari com de l’usuari; a una millor adherència al tractament i seguiment pel pacient; a una prevenció del desgast professional; a una millora de la qualitat assistencial i com a conseqüència, a una millora dels recursos sanitaris.
L’ VIH afecta més de 38 milions de persones a tot el món. L’any 2021 la tuberculosi va ser declarada com la segona malaltia infecciosa més mortal del planeta després de la COVID. Les ITS han crescut un 85% en els últims 5 anys a Espanya. La cirrosi causa quasi un milió de morts al món anualment. A aquests problemes de salut se li afegeixen sovint les addiccions, el baix suport social i econòmic, les malalties mentals, el ser oblidats i estigmatitzats, afectant a la seva qualitat de vida.
És aquí on la relació infermera-pacient té molta força. Els pacients comenten sovint que sóc l’única persona amb qui poden expressar-se lliurament, en Xavier em comenta: «Cristina, això que t’he explicat sobre la meva malaltia, no li he dit ni a la meva parella» o la Sònia : «A ningú li he dit que tinc VIH, tinc por de no ser acceptada a la feina i per la meva filla. Només ho sabeu vosaltres (l’equip de treball)» i ho diu mirant a terra i trista. També de vegades, el company o companya metge, quan estudiem un cas, em diuen «com ho saps tu, que la Paula té múltiples parelles? Jo fa més anys que la conec i no ho sabia…»
Als estudiants els explico les eines estandarditzades en educació per a la salut: els plans d’educació, la comunicació efectiva, l’escolta activa, la privacitat, l’entrevista estructurada, les teories del comportament humà, els models de planificació. A l’hora de l’entrevista és molt important plantejar objectius realistes i avaluar les intervencions educatives. I a més de donar, ensenyar i comprovar habilitats i actituds, els hi explico i practico la visió holística de la persona, dono suport i no només de recursos, sinó també emocional.
Cal tenir en compte que les persones ateses també detecten la meva vulnerabilitat, per això hem d’oblidar els prejudicis i deixar enrere la nostra motxilla per establir un enllaç de confiança. Per exemple, la Tània em diu «no puc fer bé l’adherència als controls i al tractament retroviral per VIH, perquè treballo 24 hores en una casa i no li vull dir a la persona que em contracta que he d’anar a buscar medicació a l’hospital». «Gràcies a aquest vincle – ens diu la Sònia, la pacient de qui hem parlat abans – ja he pogut dir a la meva filla que tinc VIH» i ens comenta plorant «ho ha acceptat molt bé, i fins i tot m’ha dit que perquè no li havia dit abans».
Quan es pot anar a l´arrel del problema i es resol, les persones posen el focus en la seva realitat i ja estan fent un canvi; aleshores, es tracta de fer de guia per acabar empoderant el pacient en la seva pròpia salut.
Per acabar, comparteixo una frase que em dic molt a mi mateixa: “tot depèn de nosaltres”, juntament amb aquesta altra:
“Gràcies als pacients, als estudiants per aprendre dia a dia i endavant a totes les companyes per continuar compartint i creixent dia a dia”.
Cristina Lao
Infermera Gestora de Casos
Nota: tots els noms de pacients utilitzats en aquesta publicació són ficticis