- El 17 de setembre celebrem el Dia Mundial de la Seguretat del Pacient, una data clau per recordar la importància de la seguretat en l’atenció sanitària. Aquest any, la campanya de l’Organització Mundial de la Salut té com a lema: “Diagnòstics correctes, pacients segurs”.
Tot i que quan parlem de diagnòstics pensem en la tasca dels metges, en realitat són el resultat d’un esforç conjunt. És cert que els professionals mèdics són els que estan capacitats per avaluar els símptomes, la història clínica dels pacients, els resultats de les proves diagnòstiques i les exploracions. Però arribar a un diagnòstic correcte i oportú també requereix la col·laboració del mateix pacient, de la família, dels cuidadors i d’altres treballadors de la salut.
El diagnòstic consisteix en la identificació del problema de salut que pateix una persona i que permet oferir-li l’atenció i el tractament adequat. És un aspecte essencial ja que aconseguir un diagnòstic correcte i oportú garanteix la seguretat del pacient. Per això, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) demana als professionals sanitaris que preguntin i escoltin el pacient per adaptar les intervencions a les seves necessitats, que comparteixin la informació amb altres companys per contribuir a un entorn més professional i segur, que no deixin d’aprendre, i que utilitzin adequadament la tecnologia i altres proves que tingui disponibles.
Però a banda de l’important paper que juguen els professionals i gestors sanitaris per aconseguir un diagnòstic correcte i segur, l’OMS demana als pacients, i també a les famílies i als cuidadors, que participeu activament i que la informació sobre els símptomes que transmeteu sigui el màxim de precisa i detallada. A l’hora de la consulta mèdica no heu de tenir por a fer preguntes per entendre bé el que significa el diagnòstic, com progressarà la malaltia i els següents passos a seguir.
La comunicació i la confiança entre l’equip mèdic i el pacient i la seva família és essencial per a obtenir aquest diagnòstic precís, que no sempre és immediat ja que requereix d’un procés que implica la intervenció d’un equip de professionals i en què és necessari la realització de diferents proves. Per tant, totes les parts interessades han de contribuir a donar forma al procés de diagnòstic i poder expressar qualsevol motiu de preocupació.
5 consells que podeu seguir i que ajudaran a obtenir un diagnòstic precís:
- No dubteu a demanar una segona opinió
- Feu preguntes i plantegeu inquietuds
- Feu el seguiment dels resultats de les proves
- Compartiu tots els símptomes i l’historial mèdic
- Feu seguiment de les cites i els tractaments
Tots els implicats hem de treballar junts perquè l’atenció de salut sigui més segura. Junts podem fer-ho bé i de forma segura!